Site Loader

Vores hverdage er ofte pakket meget tæt med mange opgaver. Mange er ikke lige spændende, og det kan være uoverskueligt overhovedet at komme i gang. Det nytter dog ikke noget at blive ved med at udskyde. Problemet og stressen omkring det bliver bare værre. Her kan lidt organisering af ens opgaver og tid være med til at skabe drastiske forbedringer.

Vælg en fast tidsplan

En fast tidsplan er altafgørende for at opbygge gode vaner. Alt dette er med til at sørge for, at ens rutine tager over og gør ting, som man ellers ikke er motiveret til, langt lettere. Når det kommer til svære opgaver, der bare skal overstås, så er det vigtigt at indse, at motivation kommer af at starte. Når man udskyder eller springer det over, så er det ikke sådan, så det lige pludselig bliver gjort. Starter man med en lille del af opgaven, så kommer resten lettere.

Det er også derfor, at delmål er rigtig gode. Hvis man bryder større opgaver ned i mindre, lettere spiselige dele, så er man godt på vej. Det er trods alt mere overskueligt at klare en opgave på ti minutter end en på to timer. Man bør eliminere de ting, der ofte er med til at distrahere en. Netflix kan få en til at slappe af og genstarte kroppen og hjernen, men vi har ikke brug for et helt afsnit på en time for at nå dertil. En pause på ti minutter kan ofte gøre det.

Få styr på søvnen

Søvn er vigtigt for vores velvære og helbred. Det bør under ingen omstændigheder nedprioriteres, når man ønsker at få øget motivation og energi til hverdagens udfordringer. At få bedre søvn er helt essentielt for vores krops tilstand. Man skal forsøge at få sig gode rutiner om aftenen og natten. Det indebærer for eksempel, at man går i seng samme tid hver dag.

Lys og eksponering til telefon- og computerskærm bør også fases ud op til den fastlagte sengetid. Overforbrug af koffein er med til at forværre kvaliteten af din søvn. Det sker ved, at koffein og stoffet adenosin, som kroppen naturligt producerer, binder sig til de samme receptorer. De har lignende, molekylære strukturer, men sender modsatte signaler fra receptorerne. Adenosin er med til at stimulere træthed. Koffein blokerer dette signal. Man skal derfor passe på med indtaget af kaffe.

Post Author: Daniel Mendoza